top of page

Vergi Mevzuatı ve İş Kanunu Gereği Dikkat Edilmesi Gereken Konular

Değerli Üyelerimiz,

 

Vergi Mevzuatı ve İş Kanunu kapsamında dikkat etmeniz gereken bazı önemli hususlar Sendikamızca hazırlanıp aşağıda sıralanmıştır.

Sorun yaşamamak için belirtilen konuları dikkatlice inceleyerek gerekli işlemleri yapmanızı önemle hatırlatırız.


Saygılarımızla.

 

TEİS YÖNETİM KURULU 


 

DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN KONULAR

 

Eczaneler, Sağlık Bakanlığı’na karşı ilaç/sağlık hizmetleri sunumu ile ilgili yükümlülükler, Maliye Bakanlığı’na karşı muhasebe ve vergi uygulamaları, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na karşı İş Kanunu ve Sosyal Sigortalar Kanunu uygulamaları konusunda sorumludurlar.

 

Muhasebecinizle (veya Mali Müşavirinizle) TÜRMOB tarafından bastırılan seri ve sıra no’lu form ile sözleşme yapılmalıdır. Vergi beyannamelerinin ruhsatlı muhasebeci veya Mali Müşavirlerce imzalanması kanun gereğidir.


Muhasebe ile ilgili tüm evraklar (fatura, fiş, makbuz, personel belgeleri vb.) 10 yıl süreyle saklanmalıdır.


Kirada meydana gelen değişiklikler yazılı olarak muhasebeye bildirilmeli ve beyannamelerin buna göre düzenlenmesi sağlanmalıdır.


Yıllık gelir vergisi beyannamesi verilmeden önce, tüm kazanç ve gelirleriniz hakkında muhasebecinizi eksiksiz bilgilendirmeniz gerekmektedir.

 

Eczanenizde çalışan personelin sigorta kaydı yapılmalı ve işe giriş bildirgesi en geç 1 gün önce verilmelidir. İş sözleşmesi mutlaka yapılmalıdır. (İstisnai durum:İlk kez işçi çalıştırmaya başlayan işyerlerinde işyeri bildirgesinin kuruma en geç, işçi çalıştırmaya başlandığı tarihte veya öncesinde verilmesi gerekir. İlk kez işçi çalıştırmaya başlayan işyerlerinde işe giriş bildirgesinin işe başlama tarihinden itibaren 1 ay içerisinde verilmesi gerekir.)

 

SSK primlerinin zamanında yatırılması %5 indirim sağlar. Geç yatırılan primler için aylık yaklaşık %2.5 civarı faiz uygulanır.

Protokolün 4.3.7. Eczacının kendisinin ve/veya çalışanlarının Kuruma sigorta prim aslı, işsizlik sigortası prim aslı, cezai şart ile bunlara bağlı gecikme cezası, gecikme zammı ve doğabilecek diğer ferilerine ilişkin borcu bulunması halinde bu borç miktarı yasal faizi ile birlikte eczanenin Kurumdaki alacağından düşüldükten sonra varsa kalan tutar eczacıya ödenir.


Her çalışan için özlük dosyası hazırlanmalıdır. 4857 Sayılı İş Kanunu’nun İşçi Özlük Dosyası ile ilgili 75. maddesine göre özlük dosyasında işçinin kimlik bilgileri, sağlık raporu, sabıka kaydı, ikametgâhı ve iş sözleşmesi bulunmalıdır. Yasanın 104. maddesinde özlük dosyalarının tutulmaması halinde idari para cezasını öngörmüştür. (2024 yılı itibariyle 14.740,00 TL idari para cezası söz konusudur.)


Çalışanlara yapılan ödemeler detaylı ücret bordroları ile yapılmalı ve mutlaka banka aracılığı ile ödenmelidir. Ücret bordrolarının çalışanlar tarafından “Maaşını, mesai ücretini, asgari geçim indirimi bedelini aldığına” dair imzalaması sağlanmalıdır.


Yıllık ücretli izinler yasal sürelerde kullandırılmalı ve yıllık ücretli izin defteri düzenlenmelidir.


İşten çıkan personel, tüm haklarını aldığını belirten bir evrak imzalamalıdır.


İş Kanununda yazılı sürelerde yıllık iznini kullanmak isteyen çalışanlar, izinlerini kullanmak istedikleri tarihleri en geç Nisan ayının sonuna kadar Eczane sahip ve mesul müdürüne yazılı olarak bildirmeleri gerekir. Bu süre içinde talepte bulunulmadığı taktirde izin tarihleri Eczane sahip ve mesul müdürünce belirlenecektir.


Yasal izinler dışında izin kullanma talebi, mutlaka istemin ne olduğunun açık olarak belirtildiği yazılı başvuru ile olacaktır. Kullanılan izin süresi, yıllık izin süresinden düşülecektir. O senenin yasal yıllık izni kullanılmışsa gelecek yılın izninden mahsuplaşacaktır.


Çalışma saatleri; Eczacı Odaları tarafından belirlenen ve ilan edilen eczanelerin çalışma saatleridir. Aksi ilan edilmediği sürece Kış saati uygulamasında 09.00 – 19.00, Yaz saati uygulamasında 09.00 – 19.00 arasıdır. İşçi işyerinde işe başlarken bu çalışma saatlerini ve eczanenin nöbetçi olduğu günlerde yapacağı fazla mesai çalışmasını kabul ve muvafakat ettiğini beyan eder.


Günlük işlerin o gün içerisinde bitirilmesi gereklidir. Fazla mesai, iş kanununda belirtilen haftalık çalışma saatinin üzerinde kalan ve Eczane sahip ve mesul müdürünün direktifi doğrultusunda yapılan çalışmalar için geçerlidir. Her ayın çalışma saati, o ay içindeki haftalık çalışma saatlerinin toplamı doğrultusunda hesaplanır.


İşten çıkan personel; özlük hakları verildikten sonra "bütün alacaklarımı (fazla mesai vs.) aldım" şeklinde düzenlenecek evrak imzalamalıdır. Yani eczanedeki tüm hakları için eczaneyi ibra etmelidir.


İşe gelmeyen personel için noterden belge alınmalıdır. 2 zabıt sonrasında iş akdinin sonlandırması mümkündür.


Personel değişikliklerinden sonra MEDULA ECZANE şifrelerinizin değiştirilmesi önemlidir.


İşyeri kiralarının banka aracılığı ile yatırılması gerekmektedir.


Her yıl mutlaka eczanenin envanterinin çıkartılması önerilmekte olup, her 3 yılda bir envanter çıkarılması ise kanunen zorunludur.


TEİS MEVZUAT KOMİSYONU

bottom of page